عاجل
الخميس 13 يونيو 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

أحمد عبد الله محمود: أتمنى تقديم شخصية والدي في "المواطن مصري"

أحمد عبد الله محمود مع والده الفنان الراحل عبد الله محمود
أحمد عبد الله محمود مع والده الفنان الراحل عبد الله محمود

قال الفنان أحمد عبد الله محمود إنه فخور جدا بوالده التام الراحل عبد الله مممود وسيرته العطرة ، كما تمنى لو أن والده يكون موجودا معه حاليًا ليرى النجاح الذي حققه بأعماله الأخيرة، وقال: "مش عايزه أقول انا ورثت ايه من أبويا بس لو هقول هيبقى ورثت منه الرجولة والالتزام في شغلي ومع أسرتي.



 

أبويا متوفي من 19 سنة ولحد دلوقتي كل ما تيجي سيرته بشمع عنه دهب دا غير إني ورثت منه عشقي للفن مش بس حبي ليه".

 

وأضاف خلال حلوله ضيفا مع الإعلامي عمرو الليثي بواحد من آلناس على قناة الحياة أنا مش مطرب لكن لما عملت أغنية كان صعبان عليا وأنا شايف المرض بيسيطر على سندي وضهري في الدنيا أبويا.

وأكمل: ماكنتش قادر اعمله حاجة ف كنت عايز أقوله حاجة وكلمت صاحبي ملحن عشان أعمله اغنية وخدت منه فلوس أكني هجيب لبس غيبت ١٨ ساعة لما روحت سيبتله الـ سي دي في المستشفى ولقيت الممرضات بيكلموني بيقولولي تعالي روحت لقيته مجمعهم وبيقولهم بصوا ابني عملي إيه وقتها حسيت بفرحة وسعادة حقيقية".

وتابع أحمد عبدالله محمود حديثه عن العمل الذي يتمنى إعادة تقديمه من أعمال والده الفنان الكبير الراحل عبدالله محمود، وقال: "أتمنى أقدم شخصيته بفيلم المواطن مصري"، وتعلقت جدا بها وتأثرت بها وكان سبب في عشقي للفن

 

وأشار أحمد عبدالله محمود خلال حديثه سبب خوفه من التمثيل في البداية مؤكدًا أنه كان بسبب الخوف من مقارنته بوالده الفنان عبدالله محمود وقال: "كنت مرعوب من المقارنة بيني وبين والدي لأنه مدرسة لوحده".

 

https://www.facebook.com/share/v/tkQfU1rXCP4Hk1n6/?mibextid=w8EBqM

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز