عاجل
الأحد 30 يونيو 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

وسط حالة من الحزن والصدمة... تشييع جثمان عروس المنيا

وفاة عروس بالمنيا
وفاة عروس بالمنيا

شيع أهالي مركز مغاغة شمال المنيا جثمان نانسي. م. ي 19 سنة والتي لفظت أنفاسها الأخيرة أثناء ذهابها إلى كنيسة السيدة العذراء مريم بمركز بني مزار لإتمام مراسم إكليل الزواج إثر اصابتها بأزمة قلبية وهبوط حاد في الدورة الدموية.



 

وحرصت أسرة الفتاة على إقامة صلاة الجنازة عليها داخل كنيسة السيدة العذراء مريم بقرية الكوم الأخضر بمركز مغاغة ودفن الجثمان بمقابر الأسرة وبدء تلقي العزاء في قاعة الكنيسة. 

 

فقد انقلب الفرح الي مأتم كبير وأصيب الجميع بالصدمه والذهول بعد وفاة العروس نانسي بشكل مفاجئ إثر اصابتها بأزمه قلبية في يوم زفافها ليغيبها الموت وهي ترتدي فستان الزفاف الأبيض بمركز بني مزار شمال المنيا. 

 

ووجهت شهد صديقة عروس المنيا المقربة عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي " فيسبوك" كاشفة عن تفاصيل المكالمة الأخيرة بينهما قبل وفاتها.

 

وكتبت شهد: «إزاي.. محتاجة حد يفهمني، إزاي أكون معاكي إمبارح وفي حضنك ومبسوطين بيكي وتكلمينى النهاردة الصبح، وأنتي عروسة وفي ثانية أسمع خبر موتك، إزاي مش قادرة أستوعب والله»

 

أنا كنت بزغرطلك الصبح وأقولك هتبقى أحلى عروسة، لا إزاي روحتي من إيدي في ثانية، إزاي الصورة دي كانت إمبارح، والنهاردة أنزل صورتك وأقول ادعولها».

 

وتابعت.. يارب صبرني عشان مش قادرة، والله ربنا يرحمك يا نور عيني وكنتى أحلى عروسة النهارده وفرحك في الجنة هيبقى أحسن بكتير، ربنا يرحمك ويصبرني على وجع قلبى عليكي يا حبيبتي 

 

كما قالت إحدى صديقاتها ايضا " مع المسيح ذاك افضل جدا فى يوم فرحها تكللت مع العريس المساوى.. الاكليل كان النهارده عملت السيشن وطلعت عشان تروح الكنيسة تكلل بس المسيح اختار اكليلك في السماء  النهارده بس مش هنا زي ما احنا كنا فكرين اكليلك فوق في السماء  مع المسيح ذاك افضل جدا يا وجع قلبي عليكي ". 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز