عاجل
الأحد 14 يوليو 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
اعلان we
البنك الاهلي

خرج للحصول على أموال وعاد جثة.. جهود مكثقة لكشف لغز وفاة مهندس الدقهلية

المهندس احمد عاطف وزوجته
المهندس احمد عاطف وزوجته

تكثف الأجهزة الأمنية بمحافظة الدقهلية، من جهودها لكشف غموض العثور على جثة مهندس غارقة في النيل بمدينة المنصورة، بعد 11 يومًا من اختفائه.



 

وشيع أهالي قرية ميت عنتر التابعة لمركز طلخا، بمحافظة الدقهلية، جثمان المهندس أحمد عاطف، والذي اختفى منذ 11 يومًا، اثناء ذهابه للحصول على مبلغ مالي من صديقه، استعدادًا لولادة زوجته.

 

العثور على جثة المهندس أحمد عاطف

 

وعثرت الأجهزة الأمنية بمحافظة الدقهلية، على جثمان المهندس غارقًا في مياه النيل أسفل كوبري جامعة المنصورة، وتم تحويله لمشرحة مستشفى المنصورة الدولي، ولم يتحدد وجود شبهة جنائية في وفاته من عدمه.

 

 

وكانت أسرة مهندس الدقهلية أحمد عاطف، معيد بكلية الهندسة جامعة المنصورة، وابن قرية ميت عنتر التابعة لمركز طلخا، باختفائه يوم الأربعاء قبل الماضي، قبل يومين من ولادة نجله الثاني.

رسالة مؤثرة من زوجة المهندس المختفي بالدقهلية

وعبر صفحتها على موقع "فيسبوك"، وجهت زوجة المهندس رسالة له قائلة: "أحمد أنت فين يا حبيبي، أنا ولدت وأنت مش معايا ومكنتش عايزة أولد أصلًا إلا لما ترجع بس قالوا غلط على البيبي.. سليم قمر بس عايز يشوفك ونفسي أشوفك وأنت شايله، أنا تعبانة من الولادة وكان نفسي تهون عليا وتمشيني وتطمن عليا كل شوية كان نفسي أنت اللي تسجل سليم وتطعم له، ارجع بس ومش عايزين أي حاجة إلا وجودك وسطنا»".

 

 

وأضافت: "ارجع علشان سليم ميرضعش نكد وحزن من كتر همي يا أحمد، الكل كان معايا بس غيابك خلاني محسش بأمان، مش كنا متفقين توصلني لحد العمليات أنت وكنان، أنا وصلت العمليات لوحدي وأنا منهارة".

 

وتابعت في رسالتها: "ارجعلي يا أحمد عشان لو حصلك حاجه هموت وراك، وولادك هيتعبوا من بعدنا، أرجعلي وفي داهية أي حاجه فداك يا حبيبي مهما كان تمنها، إرجع لولادك اللي ملحقوش يشبعوا منك يا قلبي، يااااااارب يارب رجعلي جوزي سالم غانم، واحميه من أي شر، يارب ما تحرمني منه ولا تحرم ولاده منه يارب".

 

 

هاشتاج للبحث عن المهندس أحمد عاطف

 

وأثارت الرسالة تعاطف الكثير من المتابعين، اللذين دشنوا هاشتاج "المهندس أحمد عاطف فين"، للبحث عنه وكشف غموض واقعة اختفائه.

 

وأكدت الزوجة، أن زوجها خرج قبل ولادتها بيومين للحصول على مبلغ مالي من صديقه لتكاليف الولادة، وأثناء وجوده معه على كوبري جامعة المنصورة، هاتفته وأكد لها أن السيارة تعطلت بهما.

 

وأوضحت في تصريحات لها، أنها حاولت التواصل معه مرة أخرى، لكنها وجدت هاتفه مغلقًا، فتواصلت في اليوم التالي مع صديقه، وأخبرها أنه تركه في المكان في الواحدة فجرًا.

 

وكان آخر ما كتبته الزوجة قائلة: “11 يوم النهارده وانت بعيد عن العين لكن مش بعيد ابدا عن بالي وقلبي يا حبيبي، 11 يوم لا شوفتك ولا سمعت صوتك من آخر مكالمة قبل ما تغيب، يومنا العادي كنا مع بعض في الشقة، ولو خرجت ساعتين بره تكلمني فيهم تلات أو أربع مرات، ما بالك بقا 11 يوم ما سمعتش صوتك ولا شوفتك، نفسي حد يطمني بس انت عامل ايه”.

 

لغز العثور على جثة المهندس المختفي بالدقهلية

وأضافت الزوجة علي صفحتها: “نفسي اشوفك ونفسي تشوف كنان وسليم، بكره هستلم شهاده ميلاده، وامبارح المفروض كان سبوعه، والله بسبب غيابك ما خدت بالي أن سبوع سليم كان امبارح، كنان بقى مع كل اتصال تسألني بابا بيرن ماهو متعود انك لو بره بيكلمنا”.

واختتمت زوجة الراحل: "يا رب ارحمني برحمتك ورجعهولي ورجعه لولاده وأهله يا رب، إن كان اختبار فأنا مش قادرة اتحمل".

واتشحت قرية ميت عنتر بالسواد، حزنًا على المهندس المتوفى، مطالبين بسرعة كشف غموض واقعة احتفائه ووفاته.

 

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز