عاجل
الثلاثاء 20 أغسطس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
أسرار ورسائل الاختيار 3
البنك الاهلي

أحدث التسريبات عن خيرت الشاطر في الحلقة 13 من مسلسل "الاختيار 3"

الاختيار٣
الاختيار٣

شهدت الحلقة 13 من مسلسل الاختيار 3 اليوم، تسريبا جديدا للقاء يجمع بين وزير الدفاع ومحمد مرسي وخيرت الشاطر، ويظهر صوت وزير الدفاع، وهو يقول "لازم المعادلة الموجودة دلوقتي للرأي العام تتغير في ناس كتير جدا معجبة إنها تتكلم.. محدش طلع قال ما نراه الآن هو محاولة لعرقلة الانتخابات فى مصر.. أنا راجل بنظر سياسة، وفصيل ممكن يقود البلد في يوم من الأيام فده وقت اللي هو.. أنا مش بدافع عن حاجة.. إحنا ربنا سبحانه وتعالي هيحاسبنا على الكلام اللى إحنا بنقوله ده مع بعض.. إذا كانت الدولة بتقع مننا يا دكتور سعد وبنحجم عن إننا نتكلم أو ناخد موقف علشان ده ميأثرش على مكانتنا أو دورنا السياسي.. مننا لله".



 

وجاء ذلك اللقاء بعد علم وزير الدفاع أن خيرت الشاطر يمتلك شركة تدير لجانا إلكترونية يديرها محيي الدين الزايط، وهي اللجان التي روجت لشائعة أن محمد مرسي سيقيل وزير الدفاع، وهي اللجان التي كان تحرض ضد الجيش وقياداته، وقال وزير الدفاع، "سيادة الرئيس إحنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده وواضح إننا لازم نتكلم فيه تاني.. المساس بالقوات المسلحة أمر غير مقبول، ولن يكون مقبول بأي شكل.. القوات المسلحة التزمت الحياد الفترة اللي فاتت، وكانت بعيدة عن المشهد السياسي الفترة اللي فاتت يا ريت تطلعوا الجيش بره الخناقة دي.. الجيش المصري جيش وطني عظيم وصلب وصلابته جايه من شرفه.. الإهانة في العسكرية المصرية هي إهانة للكبرياء الوطني مابنستحملهاش.. ومابنشوفش غير المصلحة العليا للوطن.. رجاء ابعدوا الجيش عن خناقات السياسة.. مافيش دولة محترمة جيشها بيتشتم ده جيش مصر وأنا مش هسمح أبدا بإهانته".

 

كما عرضت الحلقة، إظهار خيرت الشاطر العداوة والغل لوزير الدفاع قائلا: "مافيش أي أمل في السيسي، كده شهر العسل اللي بينا وبينه انتهى"، وترتيب مكتب الإرشاد لخلق جيش ثوري قائلا: "تواصلنا مع الدكتور أسامة ياسين والشباب عندنا مدربين والشباب بتوعنا هيسافروا ويستكملوا التدريب وهيبقى عندنا كتائب بتاعتنا جاهزة".

مسلسل "الاختيار 3"، تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي، إنتاج شركة سينرجي، بطولة كل من: أحمد السقا وكريم عبد العزيز وأحمد عز وياسر جلال، وخالد الصاوي، صبري فواز، جمال سليمان، محمد رياض، إيمان العاصي، هيدي كرم، سمر مرسى، نور محمود، خالد زكى، منى عبد الغني، مفيد عاشور، نادية رشاد، أمير المصري، محمود البزاوي.

 

وتضم قائمة المشاركين في المسلسل أيضاً آدم الشرقاوي، دنيا المصري، هشام إسماعيل، أشرف زكي، حسني شتا، محمد العمروسي، محمد علي رزق، محمود البزاوي، شريف خير الله، صبحي خليل، ناردين عبد السلام، وعددا كبيرا من الفنانين الذين يشاركون في البطولة، والذين يظهرون ضيوف شرف خلال الحلقات.  

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز