عاجل
الأربعاء 2 أكتوبر 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد
We
البنك الاهلي

مدحت تيخا يكشف لـ"بوابة روزاليوسف" حقيقة الفنان المتسول

حسم الفنان مدحت تيخا الجدل الذي أثاره خلال الساعات الماضية بشأن مصادفته لأحد زملائه في المعهد العالي للفنون المسرحية، وهو يتسول مع نجله  في أحد شوارع محافظة الجيزة لأنه ليس لديه أموال.



 

وقال مدحت تيخا في تصريحات خاصة لـ”بوابة روزاليوسف”: "على الفور تواصل معي الدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية ورويت له كل ما رأيته وبدوره عمل تقصي عن هذا الشخص وتبين أنه كان بالفعل في المعهد العالي للفنون المسرحية ولكن تم رفده في السنوات الأولى من المعهد".

وأضاف مدحت تيخا: "وبذلك أصبح هذا الشخص ليس نقابيا، وأنا لم أكن على علم بأنه تم رفده من المعهد، وبالطبع ذلك الشخص لم يمارس مهنة التمثيل، وأنا كل ما كنت أتذكره أنه كان معنا في المعهد منذ عام 2001 تقريبا".

وكان مدحت تيخا قد قال على موقع فيسبوك: "معلش مش قادر اسكت كنت في شارع في الجيزة عند محل من المحلات وقابلت وأنا خارج بالصدفة زميل كان معايا في المعهد ماشي في الشارع بيشحت طبعا".

وتابع: "أول ما شافني اترعب واتكسف جدا ومعاه ابنه صغير عنده 6 أو 7 سنين بالكتير أول ابنه ما شافني وأبوه بيسلم عليا قاله هو ده يا بابا عمو اللي هيجيبلنا الأكل طبعا أنا مفهمتش".

وأكمل: "فجأة لاقيت زميلنا ده انفجر في البكاء الشديد وقال لي كنا في البيت وابني جعان ومش معايا حتى ١٠ جنيه أجيب له واحد فول وواحد طعمية عشان يشبع قولت له تعالى ننزل نتمشى شوية وهنقابل واحد هيجيبلنا أكل".

وأنهى حديثه، قائلا: "أنا قولت له هحكي اللي حصل ده للناس وافق بس قاللي كلمة قطعت قلبي قالي اوعى تفضحني وتقول اسمي قولت له أقسم بالله العظيم ما في مخلوق على وجه الأرض هيعرف اسمك".  

تابع بوابة روزا اليوسف علي
جوجل نيوز